هر آشپزخانه ای به سینک ظرفشویی مجهز است. چه این آشپزخانه کوچک و چه بزرگ یا آشپزخانه منزل یا رستوران و هتل باشد. در هر صورت سینک آشپزخانه همیشه جایی است که ظروف غذا و مواد اولیه طبخ غذا مانند گوشت و مرغ و سبزیجات و میوه‌جات در آن شسته می‌شود. پس نظافت و تمیزی سینک از اوجب واجبات در نظافت منزل است. چراکه مستقیم در سلامت اعضای خانه موثر است. تجمع کثیفی و میکروب می‌تواند ناخواسته وارد مواد غذایی ما شده یا در هنگام شستو ظروف غذاخوری را آلوده کند. از سوی دیگر از آنجا که درصد درخور توجهی از سینک‌ها استیل هستند و ظاهری فلزی دارند تجمع چربی و کثیفی و همچنین ماندن آهک درون آب دور شیر ظرفشویی و روی سینک باعث کدر شدن و به مرور زشتی ظاهر آن می‌شود. تمام این موارد به ما گوشزد می‌کند که باید بعد از هر نوبت استفاده از سینک آن را حتما نظافت کنیم. معمولا این کار توسط سیم ظرفشویی اتفاق می‌افتد. اما گاه کثیفی‌، آهک و چربی به راحتی از روی سینک پاک نمی‌شود. اگر با کابی‌لند همراه باشید ما به شما راه‌های نظافت هرچه بهتر سینک ظرفشویی استیل‌تان را به شما آموزش می‌دهیم.

 

شستشو با مسواک

همیشه در هر خانه‌ای یک یا چند مسواک استفاده شده و از کار افتاده وجود دارد که علی‌رغم آنکه برای شستشوی دندان‌ها دیگر توصیه نمی‌شوند ولی برای شست ‌شوی برخی جاها مانند ظرفشویی بسیار مناسبند. مسواک مانند فرچه‌ای به خوبی سطح و لای درزها و گوشه‌ها را تمیز می‌کند. از جمله کناره شیر که معمولا رسوبات و آهک در آن تجمع می‌کند با مسواک به خوبی شسته و سیقلی می‌شوند. حتی برای شستن شیر ظرفشویی و زوایای غیر صاف آن هم مسواک بهترین گزینه است. مسواک چربی‌ها را می‌ساید، دوده و کثیفی را از کنار چاهک سینک می‌زداید.

 

از بین بردن آهک رسوب کرده

در برخی شهرها میزان آهک درون آب شهری بسیار زیاد است. این ماده به مرور در داخل لوله‌ها و کنار شیرهای آب رسوب می‌کند و ممکن است به مرور به خرابی شیرآلات یا ظاهر آن بینجامد. سطح سینک یا روی شیر ظرفشویی از جمله جاهایی است که آهک آب روی آن رسوب می‌کند و می‌نشیند. این باعث می‌شود که ظاهر آن‌ها به مرور زشت می‌شود. حال باید چه کار کرد. خوب می‌دانیم که آهک ماده‌ای است  که در برابر مواد اسیدی قرار دارد. مواد اسیدی مواد آهکی را در خود حل می‌کنند و می‌برند. اما برای شستشوی سینک ظرفشویی نیازی نیست که از سیدهای صنعتی که بسیار می‌توانند خطرناک باشند و استفاده از آن‌ها مخصوصا در داخل خانه هرگز توصیه نمی‌شود استفاده کنیم. ما در بین مواد غذایی خود میوه‌هایی داریم که آب آن اسیدی بوده و هیچ گونه خطری برای ما ندارد ضمن آنکه عطر خوبی هم به فضای آشپزخانه می‌دهد برخلاف اسید‌ها که معمولا هم بد بو می‌باشند و هم برای مجرای تنفسی بسیار مضرند.

شما می‌توانید از لیمو ترش استفاده کنید. این ماده عطر خوشی دارد و در برخی از مواد آرایشی و بهداشتی هم از آن استفاده می‌شود. اسید درون لیمو میزان آهک داخل آب را که در کناره شیر آب رسوب کرده است می‌برد. شما باید مقداری از لیمو یا آب آن را روی سطوح و کنارهایی که آهکی شده است بریزید و دو ساعت به آن مهلت دهید تا کار خود را بکند. سپس می‌توانید با شستشوی بخش‌هایی که از آب لیمو استفاده شده میزان اثر اسید لیمو را ببینید. درخشندگی و از بین رفتن رسوبات به خوبی از این راه به‌دست می‌آید.  

در کنار لیمو شما می‌توانید از سرکه سفید هم استفاده کنید. سرکه سفید هم به علت اسیدی بودن می‌تواند ماده خوبی برای از بین لکه‌های آهکی روی سینک یا شیرآلات باشد. برای استفاده از آن یک پراچه را به آن آغشته کنید و بعد روی سطوح بکشید.

 

از بین بردن لکه‌های روی سینک یا شیرآلات آشپزخانه

همیشه بعد از شستشوی سینک یا شیرآلات قطرات آبی که روی آن‌ها می‌ماند آن‌ها را کثیف می‌کند. این کثیفی به شکل لکه‌های سفید روی آن‌ها پدیدار می‌شود. شما می‌توانید آن‌ها را با پارچه میکروفایبری از بین ببرید. این پارچه به شرط آنکه خشک و تمیز باشد در درخشندگی سطوح فلزی خیلی موثر است.

شما هر بار بعد از استفاده از سینک با این دستمال و کمک گرفتن از اسفنج که آب را به خود می‌کشد مانع از آن خواهید شد که قطرات آب یا آهک داخل آن روی سطوح فلزی خشک شود و ظاهر درخشان آن را بعد از مدتی کدر کند.

 

مواد ممنوعه برای شستشو

گاهی وقت‌ها از جرم‌گیرهای شیمیایی که بیشتر برای روی کاشی و سرامیک تجویز شده یا سفید‌کننده برای شستشوی سطح سینک یا شیر ظرفشویی استفاده می‌کنند. این کار نامناسب است چراکه به مرور باعث خردگی سطح می‌شود و درخشانی آن را از بین می‌برد. این کار به مرور باعث کدر شدن سینک شما می‌شود پس از آن خودداری کنید. در ضمن اگر از مواد شوینده برای شستن استفاده می‌کنید حداثقل بعد از دو دقیقه آن را بشویید از روی سطوح تا باز باعث کدر شدن سطح سینک نشود.

 

ترکیب جوش شیرین و نمک

این دو ماده اگر با هم ترکیب شوند در مقداری آب می‌توانند یک سفیدکننده طبیعی و بی‌خطر را برای شما بسازند. شما می‌توانید این محلول را داخل یک ظرف بریزید و با پاشیدن آن روی سطوح و استفاده از مسواک سطوح را بشویید و درخشان سازید.

 

نکاتی در زمینه نظافت سینک

یادتان باشد اگر سینک استیل ضدزنگ دارید هرگز از وسایلی که باعث خراشیده شدن سطح سینک شود استفاده نکنید چرا که باعث نفوذ آب و زنگ‌زدی و خوردگی سینک می‌شود.

مواد شیمیایی شوینده را با هم مخلوط نکنید. چراکه این کار باعث واکنش شیمیایی آن مواد با هم و تولید گازهای خطرناک برای دستگاه تنفسی شما یا تولید مواد اسیدی خطرناک برای پوست شما شده و شاید باعث تخریب سطح سینک شود.

 

شما می توانید برای خرید سینک ظرفشویی از مشاوره های رایگان فروشگاه اینترنتی کابی لند بهره برده و با توجه به راهنمایی و مشاوره کارشناسان ما اقدام به انتخاب سینک مناسب برای آشزخانه خود نمایید. 

شماره تماس با ما:

۰۵۱-۳۶۹۰۵۵۳۱