از آن‌جایی که گاز وسیله‌ای خطرناک است و احتمال انفجار و آتش‌سوزی در زمان استفاده نادرست یا نصب ناصحیح آن وجود دارد ما به شما موارد و نکاتی را جهت نصب درست گاز صفحه ای یا همان گاز رومیزی به شما آموزش می‌دهیم.

 

نکات و موارد مهم در نصب اجاق گاز رومیزی

اگر لوله گاز آشپزخانه خارج از کابینت قرار دارد، فاصلۀ آن حداقل 10 سانتی متر از کاشی بدنه آشپزخانه و 20 سانتی متر از انتهای شیشه یا استیل با گاز رومیزی فاصله داشته باشد.

لولۀ گاز شهری را در مجاورت یا بالای گاز رومیزی به هیچ‌وجه قرار ندهید و گاز را زیر آن نصب نکنید، زیرا قرارگیری شلنگ گاز در نزدیکی حرارت مستقیم شعله‌ها زمینه‌ساز بروز حوادث خطرناکی نظیر آتش‌سوزی، انفجار و… می‌‌شود.

اگر زمان نصب گاز رومیزی متوجه شدید که لوله گاز شهری در مجاورت یا بالای گاز رومیزی قرار گرفته، با کمک جوشکاران لوله‌های گاز شهری نسبت به تغییر مسیر لوله گاز اقدام کنید.

برای تغییر مسیر لوله‌های گاز شهری هرگز از اتصالات لوله‌های آب، شلنگ استیل، شلنگ آب یا حتی گاز و دیگر راه‌های غیراصولی استفاده نکنید.

در هنگام برش صفحه کابینت برای قراردادن گاز رومیزی دقت کنید نصاب دقیقاً متناسب با سایز گازتان آن را برش بزند تا نه گاز برای قرار گرفتن دچار مشکل لغزش شود و احتمال افتادن آن وجود داشته باشد و نه برای قرارگرفتن در محل برش خورده به مشکل بخورد.

از استفاده نصابتان از لوازم و تجهیزات استاندارد مانند شیلنگ با قطر و جنس مناسب، بست استاندارد، سرشلنگی استیل با نوک بلند مطمئن شوید.

لازم است در هنگام نصب گاز صفحه ای روی صفحه کابینت و جایی‌ که لبه‌ های گاز روی کابینت قرار می‌گیرد حتماً از نوار درزگیر لاستیکی مخصوص این کار استفاده شود. این نوار درزگیر در کارتن‌های گاز صفحه‌ای خریداری شده از طرف کارخانه‌ها قرار داده می‌شود و نصاب موظف است آن را جهتی بستن درز گاز و کابینت استفاده کند.

درز بند از عبور جرم، خرده غذا و گرد و غبار به زیر گاز جلوگری می‌کند و موجب چسبیدن و عدم تکان خوردن گاز رومیزی روی صفحه کابینت می‌گردد که خود نوعی ایمنی بیشتر در هنگام آشپزی فراهم می‌آورد.

یادتان باشد بست‌های گاز رومیزی که سازنده در کارتن مخصوص آن را قرار داده نصب شود. این بست‌های مخصوص نیز باعث ایمنی بیشتر و موجب اتصال درست گاز رومیزی به کابینت زیر خود می‌شوند.

یادتان باشد پس از نصب و اتمام کار و قبل از شروع تست شعله‌ها و راه‌اندازی گاز صفحه‌ای حتما با کمک کف رقیق نشت‌یابی احتمالی اتصالات را انجام دهید و از نبود نشتی گاز خاطرجمع شوید.

 

پس از نشت‌یابی، گاز رومیزی آماده تحویل و تست روشن شدن می‌شود. در بعضی از گازهای صفحه‌ای آشپزخانه، سیستمی به نام تاپ تایم (top time) یا روشن شدن سریع و بلافاصله وجود دارد و این یعنی با چرخاندن ولوم (دکمه روشن نمودن گاز) شعله سریعاً روشن شده و گاز آماده پخت و پز می‌شود.

اما در اکثر گازهای رومیزی تولیدی ایران 3 تا 5 ثانیه زمان می‌برد تا چینی فندک جرقۀ مناسب را زده، گاز مشتعل گردد، ترموکوپل گرم شده و در نهایت شعله ثابت شود.

 

کابل برق گاز صفحه‌ای را هرگز به پریز‌هایی که بالای صفحه گاز قرار دارد متصل نکنید. این کار ممکن است باعث آب شدن روکش سیم و اتصالی و نهایتاً آتش‌سوزی شود.

به یاد داشته باشید قبل خرید گاز صفحه‌ای مدل‌های استانداردی را انتخاب کنید که ترموکوپل داشته باشند. این وسیله در زمان وزش باد یا سر رفتن آب از قابلمه و ظرف روی گاز در حال پختن و خاموش شدن شعله ها باعث می‌شود گاز قطع شود. این بزرگترین نکته امنیتی اجاق گاز می‌باشد.

به یاد داشته باشید خرید برند‌های استاندارد خاطر شما را از عدم بروز اتفاقات ناگوار جمع می‌کند حتی اگر مجبور باشید در ابتدا هزینۀ بیشتری را بپردازید.

 

فروشگاه اینترنتی تجهیزات آشپزخانه و یراق‌آلات کابی‌لند به شما مدل‌ها و برندهای مختلف و استاندارد گاز رومیزی را پیشنهاد می‌کند.

برای ورود به بخش گاز‌ رومیزی اینجا را کلیک کنید.