فر برقی بخریم یا فر گازی و یا فر برقی و گازی؟ اگه من به شما بگم که نیمی از مهارت پخت کیک به داشتن یک فر فوق العاده است شاید باورتون نشه؟ افرادی که در پخت با فر تبحر دارند فر خودشونو خوب می شناسند و از فرشون مراقبت می کنند. من و شما آشپزهای بزرگی میشناسیم که فقط حاضرن در فر خودشون کیک بپزن.
زمانی که ما برای نو کردن خونه و وسایلش برنامه ریزی و فکر کردیم به این سوال رسیدیم که برای خونه جدیدمون

فر برقی یا گازی بخریم؟

فر گازی

(دسته بندی فرگازی در کابی لند)

فر گازی سریعتره، ارزونتره و برای محیط زیست از فر برقی بهتره. شما میتونید انواع فر گازی از قبیل فر ساده مثل فر دیواری یا نوع کمیابش مثل فر دابل دیواری را پیدا کنید. فر های گازی معمولا به گاز شهری در منزل وصل میشن اما معمولا باید یک اتصال به برق هم داشته باشن. به خاطر اینکه اغلب فر های گازی برای روشن شدن نور پایلوت، فن و لامپ داخل فر همچنان به الکتریسیته نیاز دارند.
شما باید به خاطر داشته باشید که اغلب منازل برای اتصال برق گاز و فر تجهیز شده اند و اغلب اتصالات برقی برای فر گازی استاندارد نیستن. این یعنی اگر خونه شما برای اتصال برق فر گازی مجهز نباشد شما نیاز به ایجاد این اتصالات دارید. فر های گازی در انواع سنتی و کانوکشن تولید می شوند.

مزایای فر گازی

یک فر گازی به اندازه فر برقی برای گرم شدن نیاز به زمان نداره. به عبارت دیگر، فر گازی برای خاموش شدن و سرد شدن سریعتره. این مورد برای استفاده از فر در تابستان زمانی که میخواین کیک تولد درست کنید بسیار عالیه. به خاطر اینکه فر گازی انرژی کمتری در حین پخت و پز استفاده میکنه.
فر گازی یک محیط پخت و پز مرطوب ایجاد میکنه. پخت و پز مرطوب یک اصطلاحه که معمولا در پخت با فر گازی به کار میره. پخت و پز مرطوب دارای مزایا و معایب است و به این بستگی داره که شما قصد پختن چه چیزی را دارید. پخت مرطوب به این معنی است که غذای شما در فر گازی به اندازه ی فر برقی خشک نمیشه. پخت و پز مرطوب برای برشته کردن گوشت، سبزیجات و درست کردن کاسرول مرغ و گوشت و پیتزا عالیه. البته پخت مرطوب معایبی هم داره که در ادامه توضیح میدم.
یک فر گازی هزینه مصرفش از فر برقی پایین تره. به خاطر اینکه گاز منبع انرژی ارزانتر از برق است. و این ارزانی به خاطر سازگار بودن پخت و پز گازی با محیط زیست است که در نتیجه شامل تخفیف و یارانه های دولت می شود.
فر گازی پخت و پز را در شرایط خاموشی هم ادامه میدهد. چون فر گازی به الکتریسیته وابسته نیست و در شرایط افت فشار یا قطع برق همچنان به پخت خود ادامه میدهد.
فر گازی هزینه نگهداری و تعمیراتش پایین تره. یک فر گازی به مراتب با دوام تر از فر برقی است و به نگهداری و تعمیر کمتری نیاز داره. به خاطر اینکه فر گازی قسمت های متحرک و عملیاتی کمتری داره و این به این معنی است که قسمت های کمتری در معرض خرابی و شکستن هستن. المنت ها و قسمت های مربوط به تولید حرارت در فرهای برقی فرسوده میشن و هر وقت ممکنه خراب بشن. المنت های فر برقی معمولا 10 سال طول میکشد تا خراب شود در صورتی که برای فرهای گازی چنین طول عمری وجود ندارد. در یک فر گازی ، شعله نیاز به چنین مراقبتی ندارد.

معایب فر گازی

معمولا شکایتی که مصرف کننده از فر گازی داره اینه که درجه حرارت را ثابت نگه نمیداره بنابراین فرآیند پخت و پز یکنواخت انجام نمیشه. این مطلب در مورد همه فر های گازی درست نیست چون فر های گازی انواع مختلفی دارن. بسیاری از فرهای گازی پخت را بصورت یکنواخت انجام نیمدن ولی در بعضی مدلها از یک فن برای قسمت هایی که به شعله نزدیکتر هستن استفاده شده.
یک فر گازی به اندازه فر برقی محیط را خشک نمیکنه. پخت و پز مرطوب هم میتونه یک مزیت باشه و هم یک مشکل. چون فر گازی برای سبک پخت و پز مرطوب کاربرد داره ، پختن کیک اسفنجی، پائولف و سبزیجات و میوه های خشک با این فر سخت تره. پختن پیتزا و نان با فر گازی سخته چون محیط را کامل خشک نمیکنه.
فر گازی ممکنه وسیله مطمئنی در یک خانه نباشه. یک عیب بزرگ فر گازی اینه که پتانسیل ایجاد خطر را داره. تجمع گاز در فر و استفاده از جریان الکتریسیته برای روشن شدن لامپ و نور پایلوت می تواند فاجعه بیافریند. البته من چیز زیادی در مورد حوادث مربوط به فر گازی نشنیدم.
کنترل دمای داخل فر در فرهای گازی نسبت به فرهای برقی سختتره. به این دلیل که فر گازی به شعله بستگی داره و ساز و کار برقی برای کنترل حرارت نداره. مدیریت شعله گاز سخت تره. همچنین به این دلیل که فر گازی از شعله استفاده میکنه نمیتونه به اندازه فر برقی حرارت ایجاد کنه.

تعمیرات فر گازی

اگرچه فر های گازی به دلیل نداشتن قسمت های متحرک و الکترونیکی کمتر خراب میشن ولی خرابی فر گازی بسیار خطرناکه و به تعمیر فوری نیاز داره. نشت گاز همیشه یک نگرانی بزرگ در فرهای گازی است که باید در اسرع وقت تعمیر بشه.

فر برقی

(دسته بندی فربرقی در کابی لند)
پخت غذا در فر برقی از طریق تابش گرما از یک عنصر گرمایش که در بالا یا پایین فر قابل رویت یا به صورت مخفی است انجام می شود. موج حرارت تولید شده از این المنت ها از بدنه فلزی فر ساطع شده و باعث میشود که درون غذا کاملا پخته شود. فر های برقی در ایجاد حرارت و پخت و پز نسبت به فر های گازی شناخته شده تر هستن. این فرها دارای کاربری آسان، راحتی در تمیز کردن و به راحتی در دسترس هستن. فر های برقی در انواع سنتی و کانوکشن موجود می باشند.
فرهای برقی به آسانی به برق شهر وصل می شوند و در خانه های ساخته شده در 20 سال گذشته به صورت کاملا استاندارد استفاده می شوند.

مزایای فر برقی

فرهای برقی می توانند بسیار داغ شوند. درجه حرارت در یک فر برقی می تواند به مراتب بسیار بالاتر از فر گازی باشد. این درجه حرارت واقعا می تواند آنقدر زیاد شود که ویژگی تمیز کنندگی خودکار را در این نوع فر به کار برد. ویژگی تمیز کنندگی خودکار در جایی است که فر می تواند دمای 900 درجه سانتیگراد تولید کند و تمام تکه های باقی مانده غذا را به خاکستر تبدیل کند! این داستان واقعیت داره و در حالت تمیز کنندگی خودکار فر درب خود را به صورت اتوماتیک قفل می کند تا از حوادث و سوختگی جلوگیری کند.
فر برقی برای پخت و پز خشک مناسب است. پخت و پز خشک یک اصطلاح برای مقایسه فر برقی با گازی است. پخت و پز خشک برای پخت کیک، شیرینی، حلوا، کلوچه و درست کردن نان بسیار عالیست. این نوع پخت برای خشک کردن سبزیجات و میوه نیز بسیار مناسب است.
کنترل دقیق درجه حرارت در فر برقی فراهم شده است. کنترل بهتر درجه حرارت در فر برقی یک پخت دقیق در درجه حرارت ثابت را میسر می سازد. و این به خاطر این است که درجه حرارت به صورت الکتریکی تنظیم میشود و بسیار دقیقتر از فر گازی است.

معایب فر برقی

فر برقی معمولا از فر گازی کوچکتر است. این دقیقا یک مشکل نیست ولی به این معناست که در هنگام خرید باید به سایز فر برقی توجه کنیم. سایز داخلی فر برقی میتونه بسیار کوچکتر از اون چیزی باشه که بصورت ظاهری از بیرون فر به نظر میاد و این دلیلش دیوار عایق ضخیم داخل فر برقی است. زمانی که برای خرید یک فر برقی اقدام میکنید مطمئن شوید که بزرگترین ظرفتون برای پخت کیک به راحتی در داخل فر برقی قرار میگیره.

تعمیرات فر برقی

یک فر برقی احتمالا نیاز بیشتری به تعمیرات منظم پیدا میکنه . یک فر برقی سرانجام نیاز به تعویض المنت پیدا میکنه. به دلیل اینکه یک فر برقی کاملا خشک پخت و پز را انجام میده، چفت و بست درب فر توجه بیشتری نیاز داره تا بتونه کاملا بسته بشه. این زواره ها در نهایت خشک خواهد شد و نسبت به فر گازی سریعتر نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد.
به دلیل اینکه استفاده از فرهای برقی نسبت به گازی معمول تر است. به همون نسبت تمهیدات بیشتری برای تعمیر فر برقی دیده شده و قطعات این نوع فرها راحت تر در دسترس است.

فرهای فر برقی و گازی

(دسته بندی فرهای برقی و گازی در کابی لند)

فرهای برقی گازی ، فرهایی هستند که حرارت درون فر را، از دو منبع مختلف به طور هم زمان، تامین می نمایند و امکان انتخاب از منبع گازی یا برقی را، به صورت جداگانه برای افراد فراهم نمی کنند. بدین ترتیب که با روشن شدن فر، المنت های برقی در قسمت بالایی فر و شعله پخش کن های گازی در قسمت پایین فر، هم زمان شروع به کار می کنند و حرارت لازم را فراهم می نمایند. المنت های موجود در این فرها، به صورت کاملا حرارتی و بدون هیچگونه اشعه و پرتوی مضری، دمای فر را بالا می برند و بدین ترتیب هیچ گونه ضرری را با خود به همراه ندارند. عملکرد این فرها، از نمونه های تماما گازی بهتر و شاید از نمونه های تماما برقی، بدتر باشد و بدین ترتیب اولویت دوم افراد در خرید فرهای توکار به شمار می آید. از جمله معایب و محدودیت های فر های برقی گازی، نیاز به شیر گاز مجزا در آشپزخانه می باشد و در صورتی که افراد به این نکته توجه نکنند، فر مورد استفاده شان، مشمول گارانتی نخواهد شد. همچنین سرآشپزهای حرفه ای معتقدند، که فرهای برقی گازی، تمامی رطوبت و آب موجود در مواد غذایی را خشک نمی کنند و بدین ترتیب موجب خمیری شدن غذا و جلگیری از ترد شدن و لذیذتر شدن آن می گردند. همچنین فنِ داکتی موجود در این فرها، موجب نامیزان شدن شعله ها در قسمت پایینی فر شده و از پخت یکنواخت غذا در فر جلوگیری می کند که این قضیه بعضا موجب خوب نپختن بعضی از بخش های غذا می گردد.

فر ایلیا استیل برقی توکار IO104

فر اخوان گازی توکار F28

فر اخوان برقی و گازی توکار F23