با هود آشنا شویم

همه می دانیم یکی از فضاهایی که هوا و بوی نامطبوع به اضافه چربی معلق در فضا را در خانه تولید می‌کند آشپزخانه است. بخار آب و روغن موجود در آشپزی، همچنین بوی تند و تیز برخی از مواد غذایی حین پخت آن، دود و در کل هر بویی که در حین آشپزی تولید می‌شود و بسیاری به آن حساسیت دارند بایست از به نحوی از خانه خارج شود خصوصا خانه‌های امروزین که آشپزخانه در آن دیگر فضایی جدا از نشیمن و بقیه بخش‌های منزل نیست. همان‌طور که می‌دانید این معماری سنتی مطبخ یا آشپزخانه را از فضای نشیمن خانه جدا می‌کرد و حتی در مواردی مطبخ در گوشه از حیاط یا زیرزمین واقع شده بود. در سال‌هایی نه چندان دور هم آشپزخانه‌ها مانند اتاقی جدای از دیگر از فضاهای هر خانه ای بود.

 

امروزه برخلاف معماری سنتی آشپزخانه‌ها دیوار کامل ندارند و به نام اپن بین ما مصطلح شده هستند و حتی باز جدید تر آشپزخانه گوشه‌ای جدا نشدنی از نشیمن هر خانه‌ای به حساب می‌آیند. پس نصب یک تهویه هوا یا هواکش در آن امری بسیاری ضروری. خوب می‌دانیم که این هواکش را با نام هود آشپزخانه می‌شناسند. در اصل هود وظیفه خارج کردن هوای و بوی نامطبوع و بخار آب و روغن تولید شده در آشپزخانه‌ها را برعهده دارند. علاوه بر آنکه بو مزاحم شامه افراد و مهمان‌هاست بلکه ذرات روغن معلق در هوا که از آشپزی به وجود می‌آیند به همراه گرد و خاک و دوده موجود در هوا لایه‌ای از کثیفی را روی تمام وسایل خانه بعد از مدتی می‌نشیند و به مرور وسایل تزیینی، شیشه‌ها، ظروف، وسایل برقی در منزل و… را کثیف و کدر می‌کنند به شکلی که برای تمیز کردن آن‌ها اجباراً باید از مواد شوینده‌ای استفاده کرد که می‌تواند به جسم وسایل خدشه وارد کند.

 

هود آشپزخانه ۲

هود آشپزخانه ۲

چه نوع هودی انتخاب کنیم

بگذریم کاملا مشخص است که هود در خانه‌های امروزین وسیله‌ای ضروری است. اما چه نوع هودی؟ هودی که شما برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید بایست از دو نظر کیفیت داشته باشد. یک مکندگی خوبی داشته باشد و بتواند به شکل کامل هوای آشپزخانه را تصفیه یا تخلیه کند. دو آنکه صدای آن مزاحم نباشد یا به عبارتی هر چه کم‌ صداتر بهتر.

اما در انتخاب هود نباید شکل و ظاهر آن را از نظر دور بدارید. ترکیب هود باید با ظاهر و طرح دکوراسیون آشپزخانه شما هماهنگ باشد. اگر برای طراحی آشپزخانه خود از یک طراح دکوراسیون داخلی کمک گرفته‌اید بد نیست انتخاب مدل هود را هم به همان شخص بسپارید تا یکپارچگی طرح و دیزاین حفظ شود.

هود‌های تولید شده در کارخانجات بسیار متنوع‌اند و شما ممکن است کمی گیج شوید برای انتخاب خوب. اما در کل اگر می‌خواهید هود شما دیده نشود از هود زیرکابینتی و مخفی باید استفاده کنید وگرنه می‌توانید مدل‌های رایج دیگر هود را انتخاب کنید. هودهایی مانند هود مورب ، هود جزیره ای ، هود شومینه‌ ای یا… . یکی دیگر از عواملی که باید زمان خرید هود در نظر داشته باشید قدرت موتور آن است. شما حتما باید این موضوع را با استفاده از راهنمایی فروشنده و چند نفر که در منزل هودهای مشابه را دارند اقدام به خرید کنید. موتور هود باید خاطر شما را از چند سال کار بدون وقفه و خرابی جمع کند. داشتن گارانتی تعمیر و تعویض هم از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب هود است.

دانستن این نکته مهم است که هودها از یک نظر به دو دسته تقسیم می‌شوند. هودهایی که هوای نامطبوع را خارج می‌کنند یعنی فقط کارشان تخلیه هواست و هودهایی که هوای نامطبوع را تصفیه می‌کنند و باز آن هوا را به فضای منزل باز می‌گردانند. هودهایی که تنها مکندگی دارند نیاز به راهی برای خارج کردن هوا از آشپزخانه دارند بنابراین باید نزدیک پنجره یا دودکش هود نصب گردند. اما برای آنکه خیلی به ترکیب و دکوراسیون آشپزخانه دست نزنید می‌توانید از هودهایی استفاده کنید که هوا را تصفیه می‌کنند و باز به جریان اصلی هوای منزل باز می گردانند.

البته این مسایل را باید با افراد مطلع و همچنین فروشنده در میان بگذارید. در کل این را در نظر بگیرید که اگر برای خرید هود صرفا قیمت مناسب برای شما مهم باشد ممکن است دست به انتخابی بزنید که نیاز شما را رفع نکند بلکه صدای آن همیشه مزاحم باشد و به دلیل کارکرد ضعیف گویا شما هیچ وقت در منزل هود نصب نکرده اید و همچنان باید بوی نامطبوع و کثیفی حاصل از چربی و دوده را تحمل کنید.

 

شما می توانید برای خرید هود آشپزحانه از مشاوره های رایگان فروشگاه اینترنتی کابی لند بهره برده و با توجه به راهنمایی و مشاوره کارشناسان ما اقدام به انتخاب هود مناسب برای آشزخانه خود نمایید. 

شماره تماس با ما:

051-36905531