همه می دانیم فرهنگ غذایی کشورمان ایران از غنی ترین فرهنگ‌های غذایی و متنوع ترین فرهنگ های غذایی در جهان است. انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ که یکی از برترین جاذبه های توریستی و گردشگری کشورمان بوده است. شهرت برخی از این غذاها دامنه جهانی دارد. ولی گاه برای تغییر ذائقه و تنوع بسیار مناسب است که فرهنگ های غذایی دیگر ملل جهان را امتحان کنیم و از آن لذت ببریم.
بنابراین بد نیست هر از چند گاهی غذاهای دیگری را تهیه کنیم. همراهان خوب کابی لند در ادامه سعی داریم برای شما دستور تهیه غذاهایی را ارائه کنیم که علاوه بر تنوع و لذت بخش بودن برای طبخ آن می‌توانید از فر آشپزخانه استفاده کنید. فرهای توکار امروزه یکی از وسایل لاینفک هر آشپزخانه لاکچری است. تهیه انواع خوراکی و غذا و یخ زدایی در انواع برقی آن امکان پذیر است.

طرز تهیه سوفله

اگر تا کنون سوفله درست نکردید، وقت آن رسیده که دست کم یک بار هم شده آن را امتحان کنید. مطمئن باشید هیچ سخت نیست. تنها وسیله‌ی تخصصی مورد نیاز، یک قالب دیواره صاف سوفله و یک همزن برقی برای زدن سفیده‌ی تخم مرغ است. سوفله (Soufflé) در زبان فرانسوی به معنای پف کردن است. در اثر زدن سفیده‌ی تخم مرغ، حباب ‌هایی از هوا تولید می‌شود که در اثر حرارت بزرگ تر می‌شوند. دیواره صاف قالب سوفله، امکان پف کردن و زیباتر شدن ظاهر سوفله را ایجاد می‌کند.

 

۱- سوفلۀ پنیر:
این دستور تهیه‌ی سوفلۀ‌ پنیر ساده است که در صورت تمایل، مواد دیگری را هم می‌توانید به آن اضافه کنید؛ مثلاً اسفناج، گوشت گوساله و… را به مخلوط زرده تخم ‌مرغ اضافه کرده و سپس با سفیدۀ تخم مرغ مخلوط کنید. پخت این سوفله ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد و با مقدار مواد زیر برای ۳ الی ۴ نفر سوفله داریم.

 

غذای فرنگی در فر

 

مواد لازم برای تهیه‌ی سوفله‌ی پنیر:

آرد: ۳ قاشق غذاخوری
کره: ۳ قاشق غذاخوری
شیر هم دمای اتاق: ۱ فنجان
تخم مرغ: ۵ عدد که زرده و سفیده‌ی آن‌ها را باید جدا کنید
پنیر پیتزا: سه چهارم فنجان
نمک: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه: یک دوم قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه‌ی سوفله‌ی پنیر:

ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه‌ سانتی‌گراد گرم کرده و قالب ۲ لیتری سوفله را چرب کنید. سپس در ماهیتابه کره را با حرارت متوسط ذوب کنید. پس از ذوب کره، آرد را اضافه کرده هم بزنید تا کره جذب آرد شود. هم زدن را تا ۱ دقیقه ادامه دهید.

این کار به برطرف شدن بوی خامی آرد کمک می‌کند. اگر رنگ آرد کمی قهوه‌ای شد، نگران نشوید.

شیر را کم‌کم اضافه کرده و مرتب هم بزنید. در صورت گلوله گلوله شدن مخلوط، هم زدن را ۲ دقیقه دیگر ادامه داده تا مخلوط صاف شود و شیر غلیظ شود. ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و زرده‌ها، پنیر، نمک و فلفل را اضافه کرده و هم بزنید و بعد از آن مخلوط را کنار گذاشته. در یک کاسۀ بزرگ، سفیده‌های تخم مرغ را با کمی نمک، به‌ وسیلۀ هم‌زن خوب بزنید تا کاملاً فرم بگیرد. تقریباً یک چهارم سفیدۀ تخم مرغ را به پنیر اضافه کرده و هم زده تا سبک و پفکی شود. بقیۀ سفیده را هم با حرکات دورانی لیسک، زیر و رو کنید. در آخر سوفله را به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت در فر بپزید تا پف کند و وقتی خلال دندان را در مرکز سوفله فرو کردید، نباید چیزی به آن بچسبد.

این غذا به ازای هر نفر ۳۰۸ کالری دارد.

 

نکات لازم برای پخت یک سوفلۀ خوشمزه:

پف سوفله، پس از خروج از فر و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماندن در محیط، تا اندازه‌ای کمتر می‌شود، اما طعم خود را همچنان حفظ می‌کند.
سوفله‌ی آماده‌ی پخت را تا ۲ ساعت قبل از پخت هم می‌توانید در یخچال نگه دارید.
قالب را حتما خوب چرب کنید؛ چون در غیر این صورت، سوفله به آن خواهد ‌چسبد.
علاوه بر چرب کردن قالب، مقداری آرد یا پودر نان هم داخل قالب بپاشید.
وقتی زردۀ تخم مرغ و پنیر را با هم می زنید، پنیر کاملاً مخلوط نشده و کمی گلوله گلوله می‌ماند که جای نگرانی نیست.
مقادیر تعیین شده در دستور پخت سوفله را فقط زمانی دو برابر کنید که قصد استفاده از دو عدد قالب سوفله را دارید. در غیر این صورت مایه‌ی سوفله سرریز شده و داخل فر کثیف می‌شود.

 

امیدواریم از این غذای فرنگی که با فر تهیه می شود لذت کافی را ببرید. شما می توانید برای مشاهده انواع فرهای توکار با برندهای مختلف وارد بخش فر آشپزخانه در فروشگاه اینترنتی کابی لند شده و برای دریافت مشاوره قبل از انتخاب و خرید با کارشناسان کابی لند تماس حاصل نمایید.

شماره تماس با ما:

۰۵۱-۳۶۹۰۵۵۳۱