امروزه تجهیزات آشپزخانه چنان متنوع و متفاوت در طرح و رنگ و متریال ساخت شده‌اند که خود به‌نوعی وسایل زینتی به شمار می‌آیند. با این حساب تجهیزاتی مانند اجاق گاز، فر، سینک ظرفشویی، شیرآلات آشپزخانه و… خود به زیبایی به طرح و رنگ آشپزخانه می‌افزایند. گاز توکار یا گاز صفحه‌ای یا گاز رومیزی که هر سه اسم‌هایی برای یک نوع گاز هستند از این بحث جدا نیستند. گازهای صفحه‌ای نمونه‌های جدیدی از اجاق گازها هستند که هم ترکیب سنتی این وسیله را که معمولا گازهای مبله نامیه می‌شدند کاملاً تغییر دادند. جدای از آن این اجاق گازها در آشپزخانه‌ها و منازل امروزین که مشکل همیشگی فضای کم را دارند بسیار به کار می‌آیند چراکه تنها فضای روی کابینت را می‌گیرند و برخلاف اجاق گازهای مبله و سنتی فضای زیرین آن به عنوان یک کابینت قابل استفاده هستند.

اما ویژگی‌ دیگر این نوع گازها زیبایی است که به فضای آشپزخانه می‌دهند. جمع و جور بودن آن‌ها و تنوع طرح صفحات آن و اینکه با کابینت ها همسان و هم‌عرض می‌شوند خود باعث زیبایی بیشتر می‌شود.یک مشکلی که خانم‌ها و آقایان مشکل‌پسند با گازهای مدل‌ قدیمی‌تر دارند این‌ است که ست کردن رنگ بدنه این گازها با رنگ کابینت و دیگر وسایل آشپزخانه می‌تواند همیشه ممکن نباشد. ولی با صفحه‌ای کردن اجاق گاز این مشکل هم رفع می‌شود. به هر حال اگر تصمیم به خرید اجاق گاز توکار یا صفحه‌ای دارید می‌توانید از مطالب این مقاله به عنوان راهنمای انتخاب بهتر استفاده کنید.

این گازها از دو منبع گاز و برق برای گرمادهی استفاده می‌کنند و بر همین اساس دو نوع گازی و برقی هستند ولی یقینا برای شهرهای و محل‌هایی که از گاز شهری استفاده می‌کنند مدل گازی آن بیشتر توصیه می‌شود که کمتر انرژی مصرف کرده و هزینه‌های جانبی کمتری دارند. گازهای صحفه‌ای بر اساس جنس بدنه و تعداد شعله تقسیم‌بندی‌ می‌شوند. اگر بخواهیم بر اساس بدنه آنها را تقسیم بندی کنیم باید بگوییم که این گازها چند مدل استیل و شیشه‌ای و سرامیکی هستند.

گازهای صفحه‌ ای استیل

گازهای استیل بدنه قوی‌تری دارند و شباهت بیشتری به مدل‌های قدیمی اجاق گاز دارند که خود دو نوع دارند ساده و آج دار. مدل‌های ساده آن زود خش می‌افتند و پس از چند مدت استفاده و تمیز کردن سطح بدنه خش و خط های فراوانی روی آن ظاهر می‌شود. لذا اگر از این مدل گازها دارید برای نظافت سطح آن نباید از چیزهایی سخت استفاده کنید.

گازهای استیل توکار با بدنه آج‌دار به نوعی ضدخش هستند ولی نفوذ کثیفی و چربی درون شکاف آج‌ها باعث چرک‌مرد شدن سطح آن به مرور زمان خواهند شد.

 

اجاق گازهای صفحه ای شیشه‌ای

در انتخاب این مدل از گازها دقت کنید و اگر لازم شد هزینه بیشتری برای برند بهتر بپردازید تا از نشکن بودن شیشه آن مطمئن شوید. در غیر این‌صورت ممکن است پس از مدتی در اثر گرم و سرد شدن شیشه روی گاز ترک بردارد یا بشکند. ولی در کل این مدل گازهای صفحه‌ای بسیار زیبا هستند و نظافت آن‌ها از مدل‌های استیل راحت‌تر است.

 

 

صفحه-شیشه-ای-گاز

صفحه-شیشه-ای-گاز

 

اجاق گازهای صفحه ای برقی

این مدل از اجاق گازها برای اماکن و شهرهایی که گاز شهری در آن وجود ندارد خیلی کاربرد دارد. گرچه در استفاده از آن ناگزیر از پرداخت هزینه برق هستید. این اجاق گازهای از کویل برای گرم کردن استفاده می‌کنند. این کویل‌ها به راحتی تمیز می شوند و مقاوم می‌باشند.

 

 

اجاق گازهای القایی

اجاق گازهایی که مدرن‌تر از نمونه‌های دیگر بوده ولی به همان اندازه گران‌تر می‌باشند. اجاق گازهای القایی با انرژی الکترومغناطیس کار می‌کنند و امن‌ترین نوع اجاق‌ گازها محسوب می‌شوند چرا‌که از طریق ایجاد حرارت کار نمی‌کنند. از آنجا که این اجاق‌‌ها آتش یا حرارت ایجاد نمی‌کنند برای منازلی که فضای کمی دارند و حرارت تولید شده در آشپزخانه می‌تواند آزاردهنده باشد یا منازلی که در شهرهای گرمسیر قرار گرفته است و صاحب خانه باید هزینه زیادی برای تهویه و خنک‌سازی منزل پرداخت کند مناسب‌ترند. از طرفی میزان انرژی مصرفی آن‌ها نیز بسیار کمتر است. گازهای القایی یا اینداکشن هیچ گاه باعث سوختگی نمی‌شوند و سریعتر از دیگر انواع اجاق گاز غذا را می‌پزند.

 

تقسیم‌بندی بر اساس تعداد شعله

خوب می‌دانید که اجاق گازها مخصوصا نوع توکار آن از نظر تعداد شعله به دو، سه، چهار و پنج شعله تقسیم می‌شوند. مشخصا هر چه تعداد اعضای خانوار بیشتر باشد یا هر چه رژیم غذایی شما و مصرف انواع غذاهای طبخ شده بیشتر باشد شما به تعداد شعله بیشتری نیاز دارید و اگر این موارد کم باشند برعکس به شعله‌های کمتری نیاز دارید. البته ابعاد هم در انواع مختلف متفاوت است.

 

ایمنی گازها

یادتان باشد در انتخاب گاز صفحه‌ای از مدل‌ها یا برندهایی که ترموکوبل ندارند خودداری کنید. این وسیله باعث می‌شود که در حل خاموش شدن شعله شیر گاز قطع شود و در این حالت خطرات بسیار زیادی که می‌تواند در حین سر رفتن غذا یا وزیدن باد به داخل آشپزخانه به وجود آورد را بر طرف کند. خطراتی مانند انفجار یا آتش سوزی.

 

دیگر نکات

اگر از گازهای برقی استفاده می‌کنید به رنگ اجاق دقت کنید چرا که قرمز بودن نشان از روشن بودن آن دارد و بی‌توجهی به آن می‌تواند خطرساز باشد.

گازهای برقی جایی برای گرم نگه داشتن غذا با حرارت ملایم دارند.

شما می‌توانید از مدل‌هایی انتخاب کنید که شعله جوش قوی دارند و برای جوش آوردن سریع‌تر آب از آن استفاده می‌شود.

در طراحی آشپزخانه گاز را کنار سینک قرار ندهید ولی اگر ناچار اتفاق افتاده، سعی کنید گازی انتخاب کنید که شعله بزرگترش که معروف به شعله پلوپز می‌باشد کنار سینک قرار نگیرد و حتی‌القمدور پلوپز وسط باشد.

اگر هود آشپزخانه شما ۶۰ سانتی‌متر می باشد از خرید اجاق گازهای ۵ شعله بپرهیزید. زیرا حرارت بالای گاز رومیزی و مکش محدود هود ۶۰ سانتی‌«تر باعث لطمه زدن به هود و عملکرد آن می گردد.

در پایان باید بگوییم که مهم‌ترین مسئله در انتخاب گاز خدمات پس از فروش‌، فراوان بودن نمایندگی‌های آن کارخانه و میزان گارانتی محصول است که حتما با مشاوره فروشنده باید بررسی شود.

شما نیز می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید گاز صفحه‌ای مناسب آشپزخانه‌تان از کارشناسان کابی‌لند بهره‌ برده و محصول مناسب را با قیمتی مناسب‌تر از هرجا از فروشگاه اینترنتی تجهیزات آشپزخانه کابی‌لند خریداری کنید.
برای اینکار می‌توانید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

۰۵۱-۳۶۹۰۵۵۳۱