از جمله وسایل لاینفک آشپزخانه‌های امروزین فر آشپزی است. این وسیله به پخت بهتر و متنوع‌تر انواع غذاها و دسرها و کیک و شیرینی کمک می‌کند. تا اندازه‌ای که در اکثر آشپزخانه‌ها یک فر همراه با اجاق گاز یا فر توکار یا مایکروویو و… دیده می‌شود. گذشته از مزایای بی‌شمار پخت و پز با فر اگر به درستی از فر آشپزخانه‌ تان مراقبت نکنید ایراداتی هم در آن وجود خواهد داشت.
از جمله این ایرادات آن‌ است که جرم حاوی مواد غذایی و روغن سوخته که به دیوار و سینی فر چسبیده باعث خواهد شد تا طعم و بوی غذا مانند همیشه نباشد. بوی موادی که از پخت و پز سابق در فر مانده با غذایی که آن را می‌پزیم مخلوط می‌شود و لذت آن را از بین می‌برد.

اما این مواد شوینده اگر خیلی قوی باشند ممکن است تولید گاز سدیم که سمی‌ است کنند یا باعث خردگی تدریجی سطح داخلی فر شود.
پس اولین قدم تهیه یک مایع برای شست‌وشوی فر می‌باشد. ما به شما طرز تهیه چند نوع محلول شست‌وشوی داخل فر را آموزش می‌دهیم. به خاطر داشته باشید ترکیب برخی از مواد شیمیایی ممکن است به شدت خطرناک باشد که موجب مسموم شدن یا حتی انفجار شود. پس تنها از طرز تهیه‌ای که در ادامه خواهد آمد پیروی کنید:

۱. این محلول ترکیبی از آب و جوش شیرین است که می‌توان به آن نمک هم افزود. هر کدام از مواد فوق را به اندازه یک پیمانه در ظرف آبی ترکیب کنید تا محلول آماده شود.
۲. یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری پیراکسید هیدروژن را با یک لیتر آب ترکیب کنید. برای نظافت با این محلول می‌توانید از اسفنج یا دستمال پس از یک ساعت آغشته کردن داخل فر استفاده کنید.
۳. پنج قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۳ قطره مایع ظرفشویی و ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید را به شکل خمیر غلیظی در بیاورید و با استفاده از اسفنج داخل فر را تمیز کنید.
۴. یک پیمانه آمونیاک را در ظرفی در داخل فر به مدت یک شب کامل قرار دهید و روز بعد لکه‌ها را پاک کنید.
۵. مقدار مساوی نمک را با آب لیمو مخلوط کنید و روی لکه ها بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با اسفنج تمیز کنید.
۶. برای تمیز کردن سینی فر آن را در آورید و داخل سینک پر از محلول آب و صابون قرار دهید و بگذارید مدت 20 دقیقه در این محلول باقی بماند، سپس با اسفنج شروع پاک کردن مواد غذایی باقی مانده بر روی آن کنید. اگر مواد قبلی به آن چسبیده‌اند می‌توانید از سرکه برای جدا کردن آن استفاده کنید.

 

حال که طرز تهیه انواع محلول شست‌وشو را فهمیدیم با هم مراحل نظافت فر را مرور می کنیم:
ابتدا سینی فر را از آن در بیاورید و با یکی از روش‌های آن را به محلول شست‌وشو آغشته کنید و بگذارید تا خوب محلول کار خود را بکند. بعد برای شستن فضای داخلی فر با جارو برقی خرده های غذا را از آن خارج کنید. سپس فضای داخلی را با یکی از محلول‌های بالا با اسفنج و دستمال تمییز کنید. به یاد داشته باشید محلول‌ها باید مدتی روی بدنه فر باقی بماند تا کثیفی را حل کند.
برای تمیز کردن داخل مایکروویو هم می‌توانید از یک ظرف آب و سرکه استفاده کنید. ظرف را داخل مایکروویو گذاشته و سپس حرارت آن را روی ۳۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. بگذارید خوب داخل محفظه بخار آب و سرکه را پر کند. بعد از اتمام کار ۳۰ دقیقه بگذارید تا خوب خنک شود، سپس با دستمال یا پد داخل آن را نظافت کنید.
برای شستن شیشه فر می‌توانید از جوش‌شیرین یا سرکه استفاده کنید. به یاد داشته باشید جوش شیرین یک ماده حلال و شوینده ولی طبیعی است و بهتر است بیشتر از این ماده به همراه سرکه یا آب لیمو برای شست‌وشو استفاده کنید تا مواد شیمیایی که ضرر و خطرات زیادی دارند.

در نظر داشته باشید که فرهای جدید آشپزخانه آپشنی برای نظافت از طریق ایجاد حرارت دارند. فرهایی که آپشن نظافت و شستشوی اتوماتیک دارند از ویژگی پیرولیتیک یا پیرولیز استفاده می‌کنند که در اصل همان تجزیه در اثر حرارت بسیار زیاد است. وقتی از این ویژگی فر استفاده می‌کنید فضای داخل آن را به دمای حدود 500 درجه سانتی‌گراد می‌رساند که تقریباً تمام مواد غذایی، ذرات و چربی‌ها به حالت مایع تبدیل می‌شوند که اثر تمیزی بسیار زیادی دارد.

برای انتخاب جدیدترین مدل‌های فر توکار از فروشگاه اینترنتی تجهیزات آشپزخانه کابی‌لند اینجا را کلیک کنید. شما همچنین می‌توانید برای دریافت مشاورۀ‌ رایگان به این شماره تماس بگیرید:
05136905531