هود آشپزخانه نقش بسیار مهمی در مطبوع کردن هوای آشپزخانه دارد و تا زمانی که خراب نشود شما به اهمیت آن پی نمی‌برید.

هود آشپزخانه همانند هر وسیله دیگری، نیاز به مراقبت دارد و به مرور زمان ممکن است مشکلاتی برای آن پیش بیاید که نیاز به برطرف شدن دارد.با معرفی معمول‌ترین مشکل هود ها و راه حل تعمیر آن در ادامه با ما باشید.

موتور هود صدا می‌دهد:

اگر موتور هود آشپزخانه شما صداهای غیرعادی و عجیب می‌داد احتمالا دلیلش آن است که موتور هود برای راه اندازی فن آن به مشکل برخورده است.یعنی این که موتور در تلاش است تا پروانه یا فن را بچرخاند. در این حالت چون فشار زیادی بر روی آن قرار دارد ممکن است موتور بسوزد وقتی هود آشپزخانه شما به این مرحله برسد یعنی خیلی زود باید منتظر از کار افتادن موتور آن باشید. بنابراین برای تعمیر هود لازم است که زودتر نسبت به تعویض موتور هود اقدام کنید.

اگر هود شما کتابچه‌ی راهنما دارد و اجزاء داخلی آن را نمایش می‌دهد می‌توانید برای شناسایی قطعات داخلی از آن استفاده کنید و اقدام به تعویض موتور کنید.

هود را خاموش کنید و برای دسترسی به سیم پروانه پوشش پروانه را در بیاورید. قبل از خارج کردن گیره‌های نگهدارنده‌ی موتور، سیم‌ها را به دقت باز کنید و معکوس مراحل را با موتور جدید انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که بخش جدید توسط همان تولید کننده و به عنوان فن ساخته شده است و مدل آن نیز دقیقا با مدل دستگاه شما سازگار باشد. سپس کتابچه‌ی راهنما را بررسی کرده و به توصیه های نوشته شده در آن عمل کنید.

هود پر سر و صدا کار می‌کند:

هود آشپزخانه هنگام کار کردن ممکن است صدای اندکی بدهد اما این صدا نباید بیش از حد باشد. اگر متوجه سر و صدای بیش از حد هود شدید احتمالا به خاطر شل بودن یکی از اجزای داخل آن است. برای تعمیر هود در این شرایط نیز باید هود را باز کنید تا قطعه شل شده را بیابید و نسبت به تعویض یا محکم کردنش اقدام کنید. حتما هنگام بستن هود از محکم بودن پیچ‌ها اطمینان حاصل کنید.

قطعی برق داشته باشد:

اگر بعد از زدن دکمه، هود روشن نمی‌شود، چند دلیل دارد که بهتر است آنها را بدانید. بررسی کنید که جریان برق در داخل هود قطع نشده باشد و یا قطعه‌ی قطع کننده جریان از جای خود تکان نخورده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد، آن را به جای خود بازگردانید. در غیر این صورت، ممکن است فیوز منفجر شده باشد. که می‌بایست اقدام به تعویض آن کنید.

هود نم می‌دهد:

هود آشپزخانه قرار است رطوبت موجود در فضا را به داخل خود بکشد. اما ممکن است گاهی شاهد نشتی آن باشید. یعنی رطوبتی که به داخل دستگاه جمع می‌شود از ناحیه‌ای به بیرون درز کرده و به روی زمین می‌ریزد. در اغلب مواقع مشکل با تمیز کردن اجزای داخلی هود برطرف می‌شود چرا که احتمالا بیش از حد کثیف یا مرطوب شده‌اند و نمی‌توانند رطوبت بیشتری را جذب کنند. هود را باز کرده و نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. حتما وقتی به اجزای داخلی آن نگاه کنید متوجه خواهید شد نشتی از کدام قطعه است و در کدام قسمت رخ داده است.

مشکل قطعی سیم دارد:

یکی از۷ مشکل رایج در هود آشپزخانه مشکل قطعی سیم است چوم ممکن است گاهی اوقات هود آشپزخانه می‌تواند سیم را ذوب کند. همچنین ممکن است سیم‌ها از بین بروند یا فرسوده شوند. در این صورت، باید سیم‌ها را عوض کنید. سیم برق هود را بکشید و یا برق را از کنتور قطع کنید و گیره‌های نگهدارنده ی سیم‌ها دربیاورید. سیم‌ها را نسبت به هر نشانه‌ای که می‌تواند خطرناک باشد بررسی کنید. اگر بی خطر به نظر می‌رسند از اهم متر برای سیم‌هایی که مربوط به کلید برق است استفاده کنید. اگر اهم متر صفر را نشان دهد پس کلید معیوب است و باید آن را تعویض کنید.

چراغ‌ها روشن نشوند:

یکی دیگر از ۷ مشکل رایج در هود آشپزخانه خراب شدن چراغ های هود می باشد. رفع این مشکل هود نسبتا ساده است و جزء شایع‌ترین مسائلی است که اکثر مردم در مورد هود آشپزخانه دارند که در هودهای ارزان قیمت نسبت به هودهای گران بیشتر دیده می‌شود. بیشتر مردم چراغ های هود خود را همیشه روشن می‌گذارند، کاری که اصلا نباید انجام دهند. زیرا این عامل یکی از اصلی‌ترین دلیل خراب شدن لامپ ها است.

هنگامی که چراغها در سمت چپ قرار می‌گیرند می توانند اجزای پلاستیکی اطراف هود مانند گیرنده‌های لامپ و لوازم الکترونیکی را بیش از حد گرم کنند و موجب خسارت‌های زیادی شوند. رفع این مشکل هود بسیار آسان است. به یاد داشته باشید که وقتی از چراغ های هود استفاده نمی کنید آنها را خاموش کنید.

هود هوای آشپزخانه را تهویه نمی‌کند:

این مسئله نیز یکی از شایع‌ترین مشکلات رایج در هود آشپزخانه است که در اکثر هودها پس از نصب آنها دیده می‌شود. اما به یاد داشته باشید که این مشکل بسیار گذراست و در مدت یک یا دو روز خود به خود حل خواهد شد و دیگر در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

با این حال،اگر این مشکل هود بعد از چندین هفته استفاده از هود دوباره رخ بدهد، به این معنی است که فیلتر ها به خوبی تمیز نشده اند یا در لوله‌های تهویه هود مشکلی وجود دارد که نمی‌تواند هوا را به خوبی مکش کند و به بیرون بفرستد. تمیز کردن این اجزا در مدت زمان متناوب، از ایجاد این مشکل جلوگیری می‌کند.

نکته مهم : در تمامی مراحل بررسی و تعمیر هود آشپزخانه حتما برق را قطع کنید تا مطمئن باشید هیچگونه خطر برق گرفتگی وجود ندارد.